Het succes van online influencers, door de ogen van ‘Bo’

Wat wil je later worden als je groot bent? Een vraag die vrijwel iedereen bekend voorkomt en waar we ook allemaal een antwoord op hadden. De jongens wilde voetballer of piloot worden, de meiden wilde een dokter of zangeres worden. Vraag het nu nog maar eens aan een kind en het zal steeds vaker voorkomen dat ze vlogger of bekend willen worden op social media. Deze online influencers vormen een belangrijk onderdeel in de huidige online strategie van veel bedrijven, dat weten wij als geen ander! Maak jij al gebruik van influencer marketing?

Populair

Dat online influencer een fulltime job is en dat je er ook nog eens een flinke boterham mee kunt verdienen, geeft wel aan dat zij een serieuze rol spelen in het hedendaagse leven. Online influencers hebben voor veel bedrijven meer invloed op ‘Bo’ dan een commercial op tv of radio. Dat is nou eenmaal de wereld waar we nu in leven. Daarnaast kan het voor een online campagne ook meer effect hebben om met een Facebook influencer te werken dan een Facebook advertentie. Waar een reclame op tv een plaspauze werd, worden steeds meer mensen blind voor allerlei advertenties op social media. Op het moment dat een online influencer iets plaatst op social media wordt dit eerder gezien als update van haar dagelijks leven dan een advertentie.

Influencer

Zo’n influencer, is dat nieuw? Nee, er zijn genoeg voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat het hele concept al erg lang wordt toegepast. Nike gebruikte deze manier van beïnvloeden al decennia geleden door de populaire kinderen op school schoenen van Nike te geven. Doordat de rest van de school deze kinderen op die mooie schoenen van Nike zag lopen, wilde zij ook zulke schoenen hebben. Een logisch gevolg was het omhoog schieten van de verkopen van deze schoenen. Later begonnen merken voornamelijk bekende personen als boegbeeld in te zetten om zoveel mogelijk erkenning te creëren bij de doelgroep. Nu iedereen op heel de dag online is, zijn daar genoeg mensen te vinden die promoties doen voor bedrijven en merken: de online influencers.

Overtuiging

Dat dit concept zo succesvol is heeft te maken met een aantal psychologische aspecten. Familie, vrienden en kennissen waar jij jezelf mee kunt identificeren blijk je sneller te geloven en vertrouwen dan andere mensen. Wanneer iemand je op straat aanspreekt en zegt dat jij rode schoenen moet kopen, is de kans klein dat je dit ook echt gaat doen. Op het moment dat een bekende mode goeroe die jij bewondert dat tegen je zegt, zal je er toch even over nadenken. Dit geldt hetzelfde voor online influencers. Met deze personen wil jij je identificeren waardoor je sneller wordt overgehaald om te kiezen voor iets wat zij aanbevelen of gebruiken. Daarbij is het ook nog eens zo dat mensen (behalve jij natuurlijk) in sommige gevallen niet zo rationeel zijn als ze denken. Wanneer je eigenlijk iets niet kan betalen wordt er soms toch nog de keuze gemaakt om het te kopen, het zag er immers heel gaaf uit. Deze simpele aspecten kunnen een achterban van een influencer doen laten bewegen. #Helloshopverslaving

Succesverhalen

Het inzetten van online influencers is voor iedereen toegankelijk, van startup tot een gevestigde corporate. Wij hebben een aantal verschillende projecten gespot waarvan wij van onder de indruk zijn als het gaat om het gebruiken van influencers bij een online marketingcampagne:

Daniel Wellington

Een startup die begon met een budget van $15.000 in 2011 en eindigde met een omzet van $220 miljoen in 2015. Te bedenken dat dit is gerealiseerd door alleen gebruik te maken van online influencers. Dit was een concept met influencers die honderdduizenden, zo niet miljoenen volgers hebben. De influencers kregen gratis exemplaren en deelde foto’s met hun achterban. Daarnaast werd er per influencer een persoonlijke kortingscode gecreëerd, hierdoor werd de ROI voor elke influencer inzichtelijk. Deze verschillende acties van de influencers resulteerde in een explosie van verkopen voor Daniel Wellington. Dat het gebruik van influencers met een mega bereik niet altijd noodzakelijk is, zien we duidelijk terug in de volgende case..

Sperry

Dat het gebruik van online influencers niet altijd samen hoeft te gaan met een achterban van miljoenen mensen heeft Sperry bewezen. Het bedrijf dat bekend staat om de ‘bootschoenen’ maakte gebruik van micro influencers. Dit zijn influencers met een relatief kleinere achterban, maar op ieder potje past een dekseltje! Dit maakt het gebruik maken van een influencer voor iedereen toegankelijk. Daarnaast bewijst Sperry dat je met een juiste aanpak ook een groots resultaat kan halen. Dat er genoeg verschillende manieren zijn om een online influencer in te zetten komt in de volgende case naar voren.

Tango

Tango shoes, waar Dutch Concept Group onlangs een venture mee sloot, heeft een gaaf idee toegepast als het gaat om promotie door middel van een online influencer. Tango shoes is een samenwerking aangegaan met Manon Tilstra. Zij heeft haar eigen schoenenlijn mogen ontwerpen waarbij haar eigen stijl en voorkeuren in de schoenen naar voren kwam. Manon heeft een grote achterban op social media en deze achterban komt overeen met de doelgroep van Tango Shoes. Dit werd dan ook een succesvol project.

Een influencer langdurig het gezicht maken van jouw merk is natuurlijk een grote investering, dat snappen we. Om deze reden kiezen de meeste bedrijven ervoor om eenmalig de influencer met jouw product of dienst te laten verschijnen. Om naast de achterban van de influencer ook je eigen achterban te overtuigen wordt er meestal voor gekozen om het van beide kanten te promoten. Dat betekent dat jij zelf kenbaar maakt dat de influencer jouw product of dienst gebruikt, daarnaast maakt de influencer zelf dit ook bekend.

HelloBo

Zoals je kunt zien zijn er genoeg mogelijkheden om gebruik te maken van een online influencer. Voor ieder bedrijf of merk is er wel een passende influencer waarbij de achterban overlapt met jouw doelgroep. Ben je niet zo thuis in de influencer wereld maar ben je wel benieuwd of het iets voor jou bedrijf kan zijn? We hebben onze werkwijze in een paar bulletpoints hieronder weergeven.

- Bepalen welke rol influencer marketing kan betekenen binnen jouw online strategie.
- Samen met jou een duidelijk beeld krijgen van jouw doelgroep om de juiste online influencer te
  benaderen.
- Netwerk aan influencers partners. Zowel managed als self-service partijen.
- In overleg met de influencer kunnen we bepalen wat de beste manier is om het hoogste rendement
  uit de promotie te halen.
- Techniek faciliteren met kortingscodes.
- Maximaal gebruik maken van influential content via social campagnes & op de website.

Wij helpen je

Ben jij benieuwd hoe we door middel van online influencers jouw ‘Bo’ kunnen bereiken? Kom gerust eens een bakje koffie drinken!

 

← Nieuwsoverzicht

Geschreven op 29-09-2017

Cookie policy

HelloBo gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar hellobo.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u HelloBo toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen